Liveradio:

Våren 2017 består Nova Noir av: Miriam Angela Folland, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Adrian Holm, Tage Rivas Tollefsen, Julie Cathrine Oscar-Andersen, Simen Andresen, Thale Raad, Bjørn Kristian Sveen, Tone Hafsaas og Christian Wehus.

Anmeldelse: LYST

av Tone Hafsås, mandag 17. april, kl. 18.52

Etter å ha blitt voldtatt i sin egen leilighet på Vestlandet sliter den svenske forfatteren Lisa Rostorp med angst og depresjon. Hun har barrikadert seg inne i leiligheten, låst alle...

Anmeldelse: Get Out

av Thale Raad, lørdag 08. april, kl. 19.43

Skremmende morsom skrekk. Men ikke på den måten du tror.

Anmeldelse: Wiener-dog

av Thale Raad, onsdag 05. april, kl. 15.53

Hjertevarm og makaber komedie fra Todd Solondz.

av Thale Raad, torsdag 23. februar, kl. 18.58

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?”...

av Ludvik Wiltil, mandag 20. februar, kl. 12.00

Anmeldelse: Free Fire

fredag 24. februar, kl. 17.06 · av Simen Andresen for Nova Noir

Haltende skytebonanza

12 personer møtes i et varehus i Boston, 1978. Halvparten skal kjøpe våpen som den andre halvparten selger. I utgangspunktet er det tilsynelatende åpenbare årsaker til hvorfor alle er der. Etter hvert forstår man at karakterene har ulike ønsker med hvordan de håper handelen skal gå.

Den irske banden består blant annet av tidligere soldat Chris (Cillian Murphy,) og gammel gangster Frank (Michael Smiley). De møter gun-for-hire Ord (Armie Hammer,) og svært selvsikre Vern (Sharlto Copley). I midten av det hele er det forhandleren Justine (Brie Larson,) som prøver å få alt til å gå knirkefritt. Begge parter har med seg en rekke ulike fargerike karakterer på laget, som blir raskt introdusert i løpet av filmens første halvtime. Etter den nevnte halvtimen går selve handelen skeis; pistoler og revolvere kommer ut av jakkelommer og vesker, og resten av filmen går ut på hvem som kan klare å komme seg ut med pengene i kofferten og livet i behold.

Det virker som om Ben Wheatley ønsker å lage en humoristisk film med Free Fire; de fleste av karakterene suger til å skyte, noe som ender med strategiske sår på ikke-så-dødelige-steder (skuldre og armer, lår og rumpe.) De 10-14 personene ender derfor opp med flere skuddskader hver, og blir liggende rundt om i det store fabrikklokalet. På denne måten får de sjansen til å spille av hverandre, spesielt når de banner og sverter av å ha blitt skutt i rumpa. Spenningen ligger derfor i hvem som kan ta knerten på hvem først; allianser oppstår og faller fra hverandre raskt, og man er ikke helt sikker på hvor seriøst de tar alvoret i situasjonen.

Med så mange folk å bli kjent med, så er det lite tid viet til hver enkelt karakter. De fleste går derfor ikke i gjennom en særlig utvikling, og forblir platte karikaturer. Det er et par som står ut, spesielt Sør-Afrikanske Sharlto Copley som gjenglederen Vern. Han er en rappkjefta og skråsikker klyse, som har et veldig hårsårt ego. Jeg har veldig lyst til å bli bedre kjent med flere av karakterene i filmen, men de forblir overfladiske fra start til slutt. Når noen først dør på ordentlig, så er det vanskelig å skulle bry seg.

Når det er sagt så ser både location og kostyme utrolig bra ut. Jeg var redd for at fabrikken kom til å være et kjedelig sted å tilbringe halvannen time i, men med ulike gjenstander plassert rundt i rommet og ting som skjer så er det spennende å følge med på selve skytingen. Lydbildet av de ulike våpnene er troverdig og intenst; det er små revolvere og halvødelagte rifler som går i vranga ofte. Dessverre er det vanskelig å få god oversikt over hvor de ulike karakterene befinner seg i forhold til hverandre. Filmingen gjør det vanskelig å se hvem som er hvor, så når noen plutselig dukker opp bak en kasse for å skyte etter noen så kommer det mer som en overraskelse enn “JESS, nå gikk du i fella!”.

Det er derfor ting som funker, og mange ting som ikke funker med Free Fire. Det er definitivt et publikum for en film som det her der ute, men de aller fleste tror jeg kan styre unna uten å tenke seg om. Når det er viet så lite tid til karakterutvikling så er det vanskelig å skulle bry seg om historien. I så fall er det dumt at det er vanskelig å følge med på hvordan selve skytingen og kampen går.

6/10

(Bilder: © A24)