Nova Noir

Liveradio:

Filmmagasinet Nova Noir gir deg hver uke anmeldelser av ukas mest spennende kinopremierer, intervjuer av fremadstormende skuespillere og regissører, samtidig som vi retter fokus mot de som blir tilsidesatt av andre medier.

Radiotjenesten

Våren 2017 består Nova Noir av: Miriam Angela Folland, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Adrian Holm, Tage Rivas Tollefsen, Julie Cathrine Oscar-Andersen, Simen Andresen, Thale Raad, Bjørn Kristian Sveen, Tone Hafsaas og Christian Wehus.

FILM ER BESTRADIO.

Kontakt: miriam.folland@gmail.com

Liste over anmeldelser

Anmeldelse: LYST

av Tone Hafsås, mandag 17. april, kl. 18.52

Etter å ha blitt voldtatt i sin egen leilighet på Vestlandet sliter den svenske forfatteren Lisa Rostorp med angst og depresjon. Hun har barrikadert seg inne i leiligheten, låst alle...

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Wiener-dog

av Thale Raad, onsdag 05. april, kl. 15.53

Hjertevarm og makaber komedie fra Todd Solondz.

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Free Fire

av Simen Andresen, fredag 24. februar, kl. 17.06

Haltende skytebonanza

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: The Bye Bye Man

av Thale Raad, torsdag 23. februar, kl. 18.58

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?”...

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Karenina and I

av Ludvik Wiltil, mandag 20. februar, kl. 12.00

Karenina & I er en norsk skuespillers reise for å finne sin rolle som den litterære russiske karakteren Anna Karenina på et russisk teater.

Les mer på Nova Noir

Trio - Jakten på Olavsskrinet

av Tone Hafsås, mandag 20. februar, kl. 11.27

Sagn, skattejakt, vennskap og dramatikk, men først og fremst: Hvordan får en 16-åring tak i slikt datautstyr????

Les mer på Nova Noir

Setter Kvikklunsj og lusekofte i nytt lys

av Marius Morgan, torsdag 16. februar, kl. 17.00

Har du noen gang lurt på hvordan andre oppfatter oss nordmenn? I «Det norske hus» får du en sursøt opplevelse av det å være norsk.

Les mer på Nova Noir

Moonlight: 2017's første must-watch

av Tage Rivas, søndag 12. februar, kl. 14.00

En film om oppvekst, kjærlighet og identitet

Les mer på Nova Noir

Studentnyheter

Anmeldelse: Get Out

lørdag 08. april, kl. 19.43 · av Thale Raad for Nova Noir

Skremmende morsom skrekk. Men ikke på den måten du tror.

Regi: Jordan Peele
Medvirkende: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, LilRel Howery, Marcus Henderson, Betty Gabriel
Sjanger: Skrekk/komedie
Utgivelsesdato: 7. april, 2017

Jeg vet ikke hvordan det er å være en svart mann i Amerika, men med hjelp av Jordan Peele skjønner jeg i alle fall litt av hvor skummelt det kan være å møte de kritthvite foreldrene til kjæresten din. Chris (Daniel Kaluuya) er nervøs for å møte kjærestens (Allison Williams) foreldre for første gang.

For sikkerhetsskyld er det i tillegg en hel helg, hjemme hos dem på landet det er snakk om, og ikke en middag som er over på noen timer. Men Rose forsikrer ham at de ikke er rasister og at ”faren hennes hadde stemt Obama for tredje gang hvis han kunne”.

Vel fremme og ønsket velkommen av foreldrene Dean (Bradley Whitford) og Missy (Catherine Keener), tror Chris at det verste er overstått, men snart merker han at ikke alt er slik det virker. Dean er nevrokirurg, mens Missy er psykiater, og Roses bror studerer medisin som faren sin. De bor i en kjempevilla på landet og har svarte tjenere. Sammen er de et perfekt glansbilde av den moderne overklassen. Vent, hva? Er det ikke 2017?

Dean forklarer at de ansatte Walter (Marcus Henderson) og Georgina (Betty Gabriel) for å få hjelp til å ta vare på foreldrene hans, og at han ikke maktet å si dem opp da de døde. Chris stusser litt på forklaringen hans, og skjønner straks at det er noe muffens med måten de oppfører seg på, og det går opp for ham at det har noe å gjøre med Missys spesialfelt: hypnose.

Ved første øyekast har Peele regissert en klassisk skrekkfilm med alle de riktige elementene. Med passende mengde jumpscares og eskalerende guffen stemning følger han skrekkfilmoppskriften etter boka. Samtidig er det klart fra starten at denne skrekkfilmen har noe mer å by på.

Humoren som ligger bak er ikke overspilt, men vanskelig å ikke le høyt av. Han spiller på klisjeer og fordommer om rase på en måte du ikke trodde var mulig, og som virkelig får deg til å tenke.

Dette er noe av det som gjør Get Out til en av fjorårets mest omdiskuterte filmer, og at den er blitt sammenlignet med Oscarfavoritter som Moonlight når det gjelder å sette svarte narrativ på kartet i Hollywood.

Jeg vil ikke si så mye mer om handlingen og de overraskende vendingene Get Out tar, men jeg oppfordrer deg til å få med deg denne satiriske skrekkfilmen på kino allerede til helgen! Denne filmen vil du garantert tenke på i lang tid etterpå.

8/10

Bilder: Universal Pictures

Legg igjen kommentar:


Hva heter denne radiokanalen?


Repriser

Atom-feed