Nova Noir

Filmmagasinet Nova Noir gir deg hver uke anmeldelser av ukas mest spennende kinopremierer, intervjuer av fremadstormende skuespillere og regissører, samtidig som vi retter fokus mot de som blir tilsidesatt av andre medier.

Radiotjenesten

Våren 2016 består Nova Noir av: Lars Gjerdrum Haugen, Miriam Angela Folland, Daniel Bergum, Kaja Crompton, Halvard Harboe, Jawad Benhammou, Eivind Bjørnevåg Helgeland, Rakel Biørnstad, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Kristin Sæter Kvilhaug, Adrian Holm, Øystein Nordrum Solvang, Fride Lie, Ravn Erik Torsteinsson Næss og Julie Cathrine Oscar-Andersen

FILM ER BESTRADIO.

Kontakt: miriam.folland@gmail.com

Liste over anmeldelser

Anmeldelse: LYST

av Tone Hafsås, mandag 17. april, kl. 18.52

Etter å ha blitt voldtatt i sin egen leilighet på Vestlandet sliter den svenske forfatteren Lisa Rostorp med angst og depresjon. Hun har barrikadert seg inne i leiligheten, låst alle...

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Get Out

av Thale Raad, lørdag 08. april, kl. 19.43

Skremmende morsom skrekk. Men ikke på den måten du tror.

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Wiener-dog

av Thale Raad, onsdag 05. april, kl. 15.53

Hjertevarm og makaber komedie fra Todd Solondz.

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Free Fire

av Simen Andresen, fredag 24. februar, kl. 17.06

Haltende skytebonanza

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: The Bye Bye Man

av Thale Raad, torsdag 23. februar, kl. 18.58

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?”...

Les mer på Nova Noir

Trio - Jakten på Olavsskrinet

av Tone Hafsås, mandag 20. februar, kl. 11.27

Sagn, skattejakt, vennskap og dramatikk, men først og fremst: Hvordan får en 16-åring tak i slikt datautstyr????

Les mer på Nova Noir

Setter Kvikklunsj og lusekofte i nytt lys

av Marius Morgan, torsdag 16. februar, kl. 17.00

Har du noen gang lurt på hvordan andre oppfatter oss nordmenn? I «Det norske hus» får du en sursøt opplevelse av det å være norsk.

Les mer på Nova Noir

Moonlight: 2017's første must-watch

av Tage Rivas, søndag 12. februar, kl. 14.00

En film om oppvekst, kjærlighet og identitet

Les mer på Nova Noir

Studentnyheter

Anmeldelse: Karenina and I

mandag 20. februar, kl. 12.00 · av Ludvik Wiltil for Nova Noir

Karenina & I er en norsk skuespillers reise for å finne sin rolle som den litterære russiske karakteren Anna Karenina på et russisk teater.

Regi: Tommaso Mottola
Medvirkende: Gørild Mauseth, Liam Neeson
Opphavsland: Norge
Spilletid: 85 min.
Utgivelsesdato: 24. februar, 2017

Vi dykker inn en stilisert dokumentar om den norske skuespilleren Gørild Mauseth sin reise gjennom Russland via tog mens hun leter eter meningen sin nyeste rollefigur. Hun skal spille Anne Karenina fra Leo Tolstojs roman ved samme navn. Liam Neeson låner sin stemme som fortellerstemme og siterer replikker fra Tolstojs roman. Gjennom sin mentale reise merker Mauseth at hun og Anna, som hun referer til karakteren ved gjennom filmen, deler visse fellestrekk. Filmen viser i essensen hvordan én skuespiller jobber fra forberedelsesstadiet til selve opptredenen.

Hovedsakelig består filmen av Mauseths reise gjennom Russland mens hun balanserer sitt arbeid mellom å finne sin rolle som Anna Karenina, og tilbringe tid med sin unge sønn. I stedet for å være en observasjonsbasert dokumentar med kun i-øyeblikket-bilder, har Karenina & I sine skapere valgt å bruke nøye planlagte bilder i enkelte scener. Dokumentaren inneholder blant annet drømmeaktige sekvenser hvor Mauseth spiller Karenina, basert på bilder fra hennes sceneopptreden i Vladivostok, Russland.

Disse stiliserte bildene er definitivt filmens høydepunkt. Filmen kobler skuespilleren Mauseth og karakteren Anna Karenina på en visuelt attraktivt måte, men filmen fremstår som noe pretensiøs. Til tider kan togturen gjennom Russland virke kjedsom og forholdet mellom Mauseth og hennes sønn er filmens tveeggete sverd. Scenene mellom henne og ham er de mest rørende og illustrerer hennes hverdagslige sider best.

Selv om dette er en film hovedsakelig om Mauseth sin reise for å finne Anna Karenina, er det det tekniske som var dokumentarens høydepunkt. Scenene som inneholdt teatersekvensene hvor hun spilte rollen som Karenina var visuelt sett det største høydepunktet i filmen og jeg er håper sterkt andre dokumentarer kan bruke dette videre. Når det er sagt ble filmens innhold noe kjedelig og langdraget. Filmen er til tider en visuell perle, men det innholdsmessige blir preget av et overdrevent forhold til skuespilleryrket og selve romanen og karakteren Anna Karenina.

6/10

(Foto: Tour de Force)

Legg igjen kommentar:


Hva heter denne radiokanalen?


Repriser

Atom-feed