Våren 2016 består Nova Noir av: Lars Gjerdrum Haugen, Miriam Angela Folland, Daniel Bergum, Kaja Crompton, Halvard Harboe, Jawad Benhammou, Eivind Bjørnevåg Helgeland, Rakel Biørnstad, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Kristin Sæter Kvilhaug, Adrian Holm, Øystein Nordrum Solvang, Fride Lie, Ravn Erik Torsteinsson Næss og Julie Cathrine Oscar-Andersen

av Thale Raad, torsdag 23. februar, kl. 18.58

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?”...

av Ludvik Wiltil, mandag 20. februar, kl. 12.00

Anmeldelse: John Wick Chapter 2

av Thale Raad, fredag 10. februar, kl. 16.24

Plettfri action med perfekt dose humor.

Anmeldelse: Paterson

av Thale Raad, torsdag 09. februar, kl. 17.36

Har du noen gang våknet opp fra en drøm, sett eller hørt noe merkverdig på gaten eller bare vært ute en usedvanlig fin dag og fått lyst til å skrive,...

Anmeldelse: Lego Batman filmen

av Ludvik Wiltil, torsdag 09. februar, kl. 12.00

Lego Batman filmen byr på et hyperaktivt møte med den sortkledde helten, denne gangen iført en humoristisk drakt.

Anmeldelse: Vaiana

av Adrian Simen Holm, torsdag 02. februar, kl. 20.31

Nok en triumf fra Disney.

Anmeldelse: Live by Night

torsdag 19. januar, kl. 22.26 · av Simen Andresen for Nova Noir

Uengasjerende gangsterfilm fra Ben Affleck.

Jeg digger gangsterfilmer. Virkelig. Spesielt de som er satt til USA i mellomkrigstiden. Det er en perfekt tidsperiode å la en krimhistorie utfolde seg selv på en naturlig måte; klasseskiller, raseskille, politiske meninger, alt sammen satt til spissen gjør at det kan være mer nærliggende å ty til vold enn i en annen fredelig tid. Selv om estetikken i denne tida, bestående av spisse hatter, lange frakker og tommy-guns er ganske kul, så er det mer årsaken bak hvorfor noen ender opp med å ty til gangsterlivet jeg synes er engasjerende.

Det klarer ikke Live by Night, regissert av Ben Affleck, å gjøre. Satt til forbudstiden i USA i 20-åra, så følger vi den irskættede tøffingen Joe Coughlin (spilt av Affleck selv,) som raner banker og stjeler det han kan. Coughlin er forelsket i Emma Gould (Sienna Miller,) som er den irske mafiabossen Albert White (Robert Glenister,) sin elsker. Dette fører selvfølgelig til problemer. Etter et nesten dødelig møte med White så blir Coughlin sendt sørover til Florida for å starte en ulovlig sprithandel og jobbe i mot den irske mafiabossen.

Med dette i bakgrunn så klarer filmen å få til noen ting: settingen, kostymene og alt av det scenografiske er kjempebra laget. Basert på det visuelle så har jeg ingen problemer med å tro på hvor handlingen utspiller seg, eller at karakterene i historien er fra 20-tallet. Det florerer av de nevnte spisse hattene og lange frakkene, og tommy-guns får masse spilletid. Dessverre så setter manuset og historien en stopper for alt det troverdige. Det blir viet lite tid på å utforske personligheten til noen av karakterene, noe som igjen fører til at man ikke har særlig medfølelse for dem. Når noen dør eller det går ille, så satt jeg rett og slett tilbake med en følelse av likegyldighet. Det samme når det kommer til hva karakterene faktisk sier, og hvordan de sier det til hverandre. Ja vel så er folka fra 20-tallet, men måten de prater til hverandre er utrolig lite troverdig – de prater med store, mektige ord og setninger, men ingen direkte til hverandre.

Filmen er basert på en bok utgitt i 2012 med samme navn, skrevet av Dennis Lehane. Uten å ha lest boka så virker det for meg som om det har blitt gjort masse for å presse så mye som mulig av historien inn i filmen. Det ender opp med en pacing som føles både rushed og forutsigbar; hvis det først skjer ting som overrasker så har ikke filmen tid til å stoppe opp før den raser videre.

Jeg hadde veldig lyst til å like denne filmen, men den engasjerer for lite, og får meg ikke til å føle stort for hva som skjer med karakterene. Utførelsen av det visuelle og tekniske trekker filmen opp fra det å være helt bånn i bøtta – det er tydelig at Ben Affleck har gjort noe riktig. Dessverre var det ikke nok i dette tilfellet.

4/10
(Foto: SF Norge)