Våren 2016 består Nova Noir av: Lars Gjerdrum Haugen, Miriam Angela Folland, Daniel Bergum, Kaja Crompton, Halvard Harboe, Jawad Benhammou, Eivind Bjørnevåg Helgeland, Rakel Biørnstad, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Kristin Sæter Kvilhaug, Adrian Holm, Øystein Nordrum Solvang, Fride Lie, Ravn Erik Torsteinsson Næss og Julie Cathrine Oscar-Andersen

Anmeldelse: LYST

av Tone Hafsås, mandag 17. april, kl. 18.52

Etter å ha blitt voldtatt i sin egen leilighet på Vestlandet sliter den svenske forfatteren Lisa Rostorp med angst og depresjon. Hun har barrikadert seg inne i leiligheten, låst alle...

Anmeldelse: Get Out

av Thale Raad, lørdag 08. april, kl. 19.43

Skremmende morsom skrekk. Men ikke på den måten du tror.

Anmeldelse: Wiener-dog

av Thale Raad, onsdag 05. april, kl. 15.53

Hjertevarm og makaber komedie fra Todd Solondz.

Anmeldelse: Free Fire

av Simen Andresen, fredag 24. februar, kl. 17.06

Haltende skytebonanza

av Ludvik Wiltil, mandag 20. februar, kl. 12.00

torsdag 23. februar, kl. 18.58 · av Thale Raad for Nova Noir

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?” IKKE SI DET. IKKE TENK DET.

Regi: Stacy Title
Medvirkende: Douglas Smith, Lucien Laviscount, Cressida Bonas, Carrie-Ann Moss.
Sjanger: Skrekk

Da de tre vennene flytter inn i det nye huset og finner et gammelt nattbord, tar det ikke lang tid før alt går til helvete. Det viser seg at det er noen skriblerier inni nattbordskuffen, og Elliot (Douglas Smith) vekker THE BYE BYE MAN til live igjen – bare ved å lese ordene som står der høyt. Gjennom telepati vet The Bye Bye Man at noen vet navnet hans, og han fester seg i hodet til Elliot, kjæresten Sasha (Cressida Bonas) og bestevennen John (Lucien Laviscount), og får dem til å se syner med dødelige konsekvenser, og kommer etter dem en etter en.

Med tidligere ”perler” som The Last Supper (1995) og Snoop Dogg’s Hood of Horror (2006), har regissør Stacy Title i alle fall prøvd seg på skrekksjangeren før. The Bye Bye Man ser ut til å være den filmen med høyest produksjonsverdi i løpet av karrieren hennes, men det er nok det eneste jeg kommer til å gratulere henne med, når det kommer til stykket. Den eneste gode grunnen til å ta i bruk oppbrukte skrekkfilmklisjeer er hvis du faktisk greier å gjøre det mye bedre enn alle andre. Et godt eksempel på dette er The Conjuring fra 2013 der skrekkfilmpioneren James Wan, som også regisserte Saw (2004) og Insidious (2010), greide å balansere klassiske troper med et solid og forfriskende sideplot. The Conjuring byr også på godt skuespill, gode effekter og kinematografi, og en mesterlig veksling mellom jumpscares og guffen stemning – akkurat slik man ønsker at det skal være. Dessverre var ingen av disse tingene å finne i The Bye Bye Man, som ved sammenligning bare blir en suppe av klisjeer og dårlig dialog.

Jeg blir alltid litt ekstra irritert på filmer der traileren lover noe filmen ikke innfrir, og traileren til The Bye Bye Man lyver rett og slett. Den åpner med noen svart/hvitt-bilder av familier og barn der du helt tydelig ser The Bye Bye Man i bakgrunnen (00:11-00-19). Disse er hverken med i filmen eller henger på grep med plottet. Klippet etter disse bildene viser Sasha som ser seg i et speil festet til en skapdør, og idet hun åpner skapdøren ser man at The Bye Bye Man står bak henne (00:20-00:22). Denne scenen skjedde i filmen, men der er det ikke The Bye Bye Man som står der, men kjæresten Elliot, og det fungerer som et veldig forutsigbart ”jumpscare”. Mot slutten av traileren ser man Elliot i et politiavhør og idet han sier ”The Bye Bye Man” ruller øynene hans bakover i skallen og blir svarte (2:20-2:21). Dette skjer heller ikke. Ingenting som ligner på det engang skjer i filmen. En ting er når trailere er klippet på en måte som gjør at filmen ser litt annerledes ut enn det den egentlig er (for eksempel traileren til Seven Psychopaths), men det blir bare for dumt når den faktisk finner på ting som ikke skjer.

The Bye Bye Man er rett og slett en collage av klisjeer andre skrekkfilmer har gjort bedre tidligere: skumle drodlinger på papir personen som tegner ikke er klar over at skjer som i The Ring (2002), bilder som plutselig begynner å bevege seg som i Sinister (2012), klær som henger slik at det ser ut som at det står noen der som i The Babadook (2014), at man ser bilder der monsteret/skapningen står i bakgrunnen (ifølge traileren i alle fall) som i Sinister, Slenderman-myten og utallige mange andre filmer.

The Bye Bye Man får ett poeng for at den ikke ser helt CRAP ut, det vil si at de hadde i alle fall litt penger å rutte med, og ett poeng til Carrie-Ann Moss som gjorde det bra som politibetjent med tanke på hva hun hadde å jobbe med. Jeg skjønner virkelig ikke at denne kommer på kino i Norge.

2/10

(Bilder: Doug Jones/Doug Jones – © 2015 STX Productions, LLC.)