Nyhetsfredag

Studentnyhetene byr på aktualiteter hver fredag kl. 11 og debatt fra Emneknaggen hver onsdag kl. 18 på Radio Nova | FM99,3 // DAB+ // radionova.no

Studentenes bilde av student-Oslo – på radio.

Radiotjenesten

Eller lytt til podkastene våre her:

Redaksjonen:
Anna Aronsen Oftedal
Are Mersland Ørnevik
Christina Solgaard
Inna Minakova
Mali Marie Ytterli Øverbø
Marius Stenberg
Martin Mathiassen Oeding
Mathea Reine-Nilsen
Ole-Fredrik Lambertsen

Om DNS-påstander: – For noe forbanna rør

av Ole-Fredrik Lambertsen, fredag 17. mars, kl. 17.10

Heine Strømme forfekter fortsatt hans rett på Facebook-siden «Oktoberfest Oslo».

Les mer på Nyhetsfredag

Mange følelser: Her er hele flyttedebatten på to minutter

av Ole-Fredrik Lambertsen, fredag 03. mars, kl. 15.01

DNS blir på Chateau Neuf – inntil videre. Vil ikke lenger vurdere St. Olavs gate 32.

Les mer på Nyhetsfredag

Uenige om skolepenger for internasjonale studenter: – Dette er bistandspolitikk

av Ole-Fredrik Lambertsen, lørdag 25. februar, kl. 12.45

Blå Liste møtte Grønn Liste om skolepengepolitikken for internasjonale studenter.

Les mer på Nyhetsfredag

Norske studenter blir stoppet fra å komme inn i Vest-Sahara

av Ole-Fredrik Lambertsen, fredag 24. februar, kl. 19.12

– De driver en total isolasjon.

Les mer på Nyhetsfredag

Anundsen struper Juss-Buss

av Anne Marthe Lilleby , mandag 07. mars 2016, kl. 20.49

KOMMENTAR: Juss-buss organisasjonen reagerer sterkt på tildelingsbrevet de fikk av justisdepartementet. Struper Anundsen ytringsfriheten til Juss-Buss, eller er det et legitimt krav til en organisasjon som mottar statsstøtte?

Les mer på Nyhetsfredag

–Vi mennesker er som flokkdyr

av Shkelqim Bunjaku , mandag 07. mars 2016, kl. 20.41

En av fem studenter i Norge føler seg ensom viser nye undersøkelser, melder Universitas. Dette skyldes av flerfoldige grunner, mener leder av SiO Kari Jussie Lønning.

Les mer på Nyhetsfredag

Leder: terror og sosiale medier

av Bjørnar Haugerud, tirsdag 24. november 2015, kl. 12.20

Forrige helg var jeg ikke langt unna med å begå sosialt selvmord.

Les mer på Nyhetsfredag

Editorial - A Secular America?

av Turner Jacobs, fredag 06. november 2015, kl. 14.30

Growing numbers of young people in the US are turning away from God. Is America doomed?

Les mer på Nyhetsfredag

Studentnyheter

Leder: Nova studentliv™, i samarbeid med Harrytur

fredag 22. januar 2016, kl. 17.00 · av Bjørnar Haugerud for Nyhetsfredag

Er sponsoravtaler mellom store mediehus og næringslivsaktører helt uskyldig, eller kan det eliminere all troverdighet og integriteten i journalismen?

Da jeg gikk på barneskolen fantes det tre butikker på hjemstedet mitt: Rimi, Mega og Rema 1000. Førstnevnte, i mitt barneperspektiv, var en mellomting mellom Coop Mega og Rema 1000 – man fikk en ok standard til en ok pris. Mega, hadde hyggeligere lokaler enn de to andre, de voksne sa det hadde høyere kvalitet, men jeg viste ikke hva ordet «kvalitet» innebar. Derimot var det Rema 1000 som var min favoritt. Ene og alene fordi de var billigst. Lokalene de hadde på hjemstedet mitt var relativt sett en blikkboks, det var trangt, hver kvadratmeter ble brukt for å presse inn flest mulig produkter. Bildet jeg tegnet i hodet, var at lille Rema som minst, men billigst, kjempet mot de andre store, slemme matbutikkene.

I dag vet jeg bedre. At noe er billig er for meg ofte assosiert med at det er uetisk, f. eks. ved at billige klær kommer fra billig arbeidskraft, og billig arbeidskraft kommer fra forhold hvor arbeiderrettigheter er like mye prioritert som dyrevelferden til kyllingene fra Solvinge, som du finner i hyllene på Rema 1000. Men hey, Rema har alltid sagt at «vi gjør hva vi må for å holde prisene nede». Brennpunktdokumentaren som viste hvordan matvaregiganten Rema, med en markedsandel på nesten 24%, kunne bruke leverandørene som marionetter. Foruten det, har de også hatt en reklamekampanjene der de sammenligner prisen til leverandørenes merkevarer med sine egne merkevarer. Kjøpmennene til Rema 1000 har sendt inn sin klagestorm til Rema-ledelsen, ettersom priskrigen på julemat var en kostbar post i regnskapet til kjøpmennene.

Siste rapport om Rema er at de ikke har det så enkelt: Coop kjøpte Ica, fjorårets grillsesong var en flopp, og Kiwi leder an i priskrigen på frukt og grønt. Ikke bare det, de taper i den totale priskrigen. Så hvilke andre agendaer har Rema 1000 for å vinne kunden tilbake? Det er tydelig at PR-avdelingen på Rema har fiklet med en plan for å beholde kundene sine. I går møttes Pressens faglige utvalg (PFU) for første gang i år. Der ble VG felt i punkt 2.2 og 2.6 i Vær Varsom-plakaten, som kort fortalt omhandler grensen mellom journalistisk og reklame. VG lanserte sist sommer VG Partnerstudio, hvor VG går sammen med en kommersiell aktør for å lage annonsørinnhold. For å beskrive dette enklere er dette reklame forkledd i journalistikk. Det er mer kjent som content marketing, journalistene hater det, PR-en elsker det. Det er like skadelig som røyking.

Dommen som VG fikk fra PFU i år, kom som et resultatet av hjertebarnet Rema 1000 og VG har: VG Familieliv. Googler du VG familieliv så kommer du til en side hvor adblocken ikke funker, med trivielle nettsaker som «Slik håndterer du andres rakkerunger», en knapp der du bestiller gratis babypakker fra Rema, samt logoene til rema 1000 og VG. Det er mer enn bare det som er forskjellen på vg familie og vanlig vg.no: På denne siden er det fritt frem for å bruke virkemidler til å få deg til å velge rema. Er du bevisst på content marketing, så går det for såvidt greit, men til sammenligning med den eldre generasjon, som ikke forstår sosiale medier, så har vi nå en yngre generasjon som blir eksponert av dette nye annonsefenomenet. Det et ikke gitt at de forstår skillet umiddelbart. F. eks er fontsettet helt likt på vg.no og vg familieliv.

Content marketing begynner å anses som et nødvendig onde hos de kommersielle medieaktørene. Annonsemarkedet er dalende, man må tenke nytt, og reklamen står klar i det man åpner vinduet for nye ideer. Riktignok må det modereres. Det er ikke Reitan-gruppen som eier VG heldigvis, men det er ikke så spiselig at de er sponsorer heller. Et kommersielt medium til sengs med et heller tvilsomt matvrak. Får vi en fremtid med samarbeid mellom Dagbladet og H&M, eller Nettavisen og Sophie Elise? Det er greit at VG sier at samarbeidet «VG partnerstudios» har med de kommersielle aktørene ikke skal ha noen innvirkning på det redaksjonelle, men hvordan vil dette utspille seg når de som skal være samfunnets ypperste kritikere, er kritiske mot aktørene som er deres sponsorer? Ville Rema 1000 inngått et samarbeid mellom VG, dersom det var VG som hadde dokumentaren om hylleplassering? Hva vil skje dersom mediene blir avhengig av å få inntekter fra slike samarbeid? Vil matvaregigantene velge mediehusene som ikke lager kritisk journalistikk om matvarebransjen? PR-byråer som velger mediehus som ikke skriver om politikere? For min del synes jeg det er trist å assosiere VG med Rema 1000. Og jeg håper så inderlig vi ikke får en fremtid hvor matvaregiganter, eller andre store næringsaktører, bruker mediene som marionetter.

Money talks. Det er jo derfor jeg drar på harrytur. Det er billigst, og hvis du bruker denne rabattkoden … Neida!

God helg!

Foto: ptraveler

Legg igjen kommentar:


Hva heter denne radiokanalen?


Repriser

Atom-feed