OverOslo 2017 - Hvor er alle studentene?

OverOslo leverer en helhetlig god festival med bra musikalsk lineup og en deilig festivalopplevelse. Likevel er det svært få studenter som tar turen. Hvorfor er det slik?

OverOslo startet opp i 2011 og er sammen med Findings en av de yngste festivalene i Osloområdet. Selve festivalen foregår på Grefsenkollen og området holder ca. 5000 gjester. I år har OverOslo utvidet sin musikkopplevelse gjennom enda et naturamfi. Det nye amfiet har fått navnet DNB-scenen og i løpet av festivalen spiller flere unge og lovende artister her. Festivalen foregår over fire dager i slutten av juni måned og har blitt mye omtalt i media for å tilby Oslos festivalpublikum noe nytt, nemlig et høyere fokus på festivaldeltakernes komfort. Komfort er vanligvis noe en ikke forventer på festival, i hvert fall ikke til den grad det tilbys på OverOslo. Det er selvsagt en nedside ved denne komforten; det koster mere penger.

Det er ikke til å legge skjul på at studenter som regel ikke har penger å slenge hverken her eller der. Det er heller ikke å legge skjul på at festivaler, og konserter generelt, koster en del penger. Et av de viktigste spørsmålene på konsert er hvor mye ølen koster. Øl er godt. Og dessverre koster øl ofte mye mer enn det det burde. På OverOslo er Hansa hovedleverandør av pils og prisen ligger på 85,- for en 0,4l. Dette er selvsagt en høy pris sammenlignet med medlemspriser på forskjellige studentpubber rundt i Oslo, men til festival å være er dette ingen sjokkpris.

Flere av studentene på OverOslo jeg pratet med syntes ølprisene var høye, men at dette var noe de hadde forventet. Likevel var ikke alle helt fornøyde. Tharald Byrkjeland (20) er oppgitt over at det ble servert øl i 0,4l-glass og ikke i 0,5 som forventet. “Ja, ølen er jo litt i dyreste laget” sier Tharald, mens han tilfredsstilt gynger med til Tre Små Kinesere. Det var ikke sånn å forstå at Tharald ikke var klar over at festival er dyrt, men han foretrakk ølen sin servert som halvliter, forståelig nok. Han ser seg rundt om i publikummet, smiler og sier “…de treffer et publikum som har råd til sånne ølpriser vettu”. Og det har han helt rett i også. Fordi er det en ting OverOslo virkelig er gode på så er det å vite hvem det er som er kjøperen, og deretter tilby nøyaktig det som selger best.

Fay Wildhagen er en av flere unge artister som imponerer på DNB-scenen på OverOslo i år. Foto: Herman Hjelkrem.

Det tar ikke lange tid på OverOslo før man ser tendenser i publikummet. Hovedsakelig dreier det seg om ressurssterke menn og kvinner i alderen 35-55, med unntak av lørdagen der gjennomsnittsalderen var besynderlig lavere. Der man derimot finner utelukkende yngre mennesker er i alle barene og serveringsstedene rundt på festivalen. Med et lag på godt over ett hundre frivillige stilte OverOslo sterkt med både øl- og matservering. Køene er for det meste korte og både kunder og frivillige virker svært fornøyde med sin festivalopplevelse. En av de som har jobbet som frivillig er Blindernstudent Ada Weisser-Eldevik (21). Ada forteller at frivilligløsningen er kjempebra og at det alltid god stemning både foran og bak disken. “Frivilligtilbudet er et kjempebra tilbud for studenter!”. Ada forklarer at man for hver dag som frivillig får en dag gratis på festivalen og at hun bevisst hadde satt seg på jobb torsdag og fredag slik at hun kunne gå på konsert onsdag og lørdag.

“Frivilligtilbudet er et kjempebra tilbud for studenter!"

Logistisk sett imponerer OverOslo. Det er enkelt og gratis å komme seg både opp og ned til festivalområdet. Generelt i løpet av hele festivalen kan jeg ikke huske å ha stått lenger i kø enn i tre minutter. Dette gjør at OverOslo fra start til slutt er et behagelig og smertefritt arrangement. Under intervju med arrangør Lars Petter Fosdahl forteller han at nettopp slike ting som logistikk, komfort og et bredt tilbud er noen av OverOslo sine store satsningsområder. “Vi er ambisiøse til våre gjesters komfort” forteller Lars. Noe som kommer svært godt frem i teltet “Vinmarka”, et av flere serveringstelt på stedet. Her kan gjester kjøpe vin i alle sorter og prisklasser.

Videre forteller Lars at OverOslo aldri som festival har hatt noen intensjon om å låse seg til en bestemt målgruppe, men at deres mat- og drikketilbud til stor grad er rettet mot et litt eldre, mer ressurssterkt, publikum. Jeg spør Lars om hva han tenker om at svært få studenter er bekjent med OverOslo og at få av arrangementets gjester er i denne målgruppen. Naturligvis beveger praten seg inn i det økonomiske, men som Lars sier: “studenter har også penger”. For vi har jo faktisk det. Det store spørsmålet er hvor vi velger å legge disse pengene og hvorfor vi ikke legger de i OverOslo.

Det viktigste med en festival er hvilke artister som spiller der. OverOslo 2017 er fullt av knallgode artister som gang på gang leverer bra konsertopplevelser. Fra Aurora på onsdag til Röyksopp på lørdag går øyeblikkene slag i salg og det er sjeldent en stille stund på Grefsenkollen. Det å klare å tilby to scener i år også, åpner for muligheter til å selv velge hvor en vil stå og hvem en vil se. Musikktilbudet på DNB-scenen er imponerende nytt og friskt. Flere unge artister som Kevzta, Fay Wildhagen og Himmelhøyt viser Over Oslo publikummet at det unge musikkmiljøet både innad og utenfor Osloområdet er svært lovende. Det skal også legges til at det er under konsertene på DNB-scenen at flere av studentene og ungdommen kommer til synet. Honningbarna leverer slik de alltid gjør et sikkelig show med både moshpit og med flere fra publikum på scenen under siste sang, undertegnede inkludert.

Toppfoto: Herman Hjelkrem.