Milad Alami - De viktigste filmene er de som fortsetter i hodet ditt etter rulleteksten

Spenning, romantikk, hverdagsrasisme og hva man er villig til å gjøre for et bedre liv. Milad Alami er aktuell med debutfilmen Sjarmøren og åpner opp om prosessen bak verket.

Når jeg møter Milad Alami på en grå mandag morgen kommer han rett fra flyplassen og Bergen Internasjonale Filmfestival. Slike svippturer er ikke uvanlige for han som har reist verden rundt for å sanke priser fra forskjellige filmfestivaler det siste året.

Sjarmøren handler om en iransk flyktning, Esmail (Ardalan Esmaili), som ønsker å bli dansk statsborger. Han mener den beste løsningen er å finne en dansk kjæreste han kan bo med. Ting går ikke helt som planlagt når Esmail møter den mystiske Sara og gamle hemmeligheter forfølger han. Filmen klarer på mestrende vis å fortelle en historie som alltid holder deg på pinebenken. Hovedpersonen viser seg på sitt mest sårbare samtidig som vi tilsynelatende aldri får et ærlig innblikk i hvem han egentlig er.

Som seksåring flyttet Milad Alami fra Iran til en liten svensk by, Skellefteå. Her vokste han opp og flyttet senere til Danmark for å gå på filmskolen. Før Sjarmøren har Alami kun laget kortfilmer. Det å gå over til en større produksjon har vært både spennende og utfordrende.

“Det var veldig inspirerende. Jeg synes det største skillet var rent fysisk. Å være på innspilling i fem uker, å sove dårlig, det tror jeg var det vanskeligste. (...) Jeg var nok mer nervøs ovenfor å skrive (manuset). Hvordan skal jeg fylle en film som er èn time og 45 minutter lang? Du skriver om det og etterhvert kjenner man om (teksten) funker. Jeg trodde at det skulle være et større steg, men det var det faktisk ikke.”


Foto: Mer Film

Mer enn en stereotypi
Filmen tar for seg livssituasjonen til en flyktning og hva han er villig til å gjøre for å unngå å bli sendt hjem. Samtidig var Alami opptatt av at filmen ikke skulle være politisk ladet. Esmail er mer enn en flyktning. Han har drømmer og planer, slik som alle andre.

“Det å lage en film om en minoritet og ikke fokusere på at han er minoritet, “dette er bare et vanlig menneske, en mann”, det er slik det blir spennende. (...) Det var viktig for meg at min første debutfilm ble noe jeg kunne kjenne meg igjen i. Jeg flyttet til Sverige når jeg var seks år gammel. Jeg kjenner igjen det med å være fremmed eller å se verden fra en minoritet, i alle fall i Sverige.”

Mens vi følger Esmail i sin søken på den rette får vi møte flere kvinner som behandler han på forskjellig vis. Noen av kvinnene reduserer han til utseende sitt og hvilke fordommer som ligger bak utenlandske trekk. De forventer at han skal være mer brutal enn andre menn eller forvente mindre nærhet under samleie.

“(Kvinnene) ville ha noe fra han, de kan prøve eksotifisere eller anse han som et seksuelt objekt samtidig som han prøver å få noe fra de. Det var viktig at det spillet fantes. Hverdagsrasismen og eksotismen er bare en del av at om du er en kvinne så er du vant til å bli fremstilt som et sex-objekt eller om du er en minoritet så er du vant til å bli sett på som en minoritet. Folk lever slik uten å tenke over det. Det som var viktig for oss med Esmail var at dette bare var en del av livet hans. Noen sa til han, “Navnet ditt er eksotisk”, han bare “ja”. Det er som om han nesten ikke reagerer. “


Foto: Mer Film

En drøm om noe bedre
Blant hundrevis av filmer som prøver å gi innblikk i en asylsøkers hverdag, gir Amali en ny vinkel gjennom Sjarmører. Det handler ikke om hvor Esmail kommer fra, hva han rømmer fra eller hva han ønsker seg. Han er kun et menneske som prøver å gjøre det beste ut av det livet han har fått.

“Esmail prøver å oppnå et liv. Han flykter ikke fra krig. Han flykter ikke fra Syria hvor det er krig. Esmail søker noe annet. Et verdig liv. (...) Han kommer fra Iran, et velfungerende land, men det er kanskje andre grunner til at han søker seg bort. Jeg tror det er mange som er i en situasjon hvor de kjenner at de vil en annen plass som ikke nødvendigvis er på grunn av krig eller (mangel på) muligheter. Det er en scene i filmen hvor (Esmail) snakker om at han gjerne vil studere. Det var så viktig for meg å vise at han faktisk har en plan. Selv om (Esmail) er naiv så har han i hvert fall en plan.”

I likhet med hovedpersonen er Iran også Alamis hjemland. Han tok det valget fordi det er en kultur han kjenner til godt. I følge Alami var det spesielt gøy å sette Esmails syn på Iran opp mot den kvinnelige motparten Sara (Soho Rezanejad). Hun bor sammen med moren sin i et hus møblert nærmest for å romantisere Iransk kultur. Som regissøren forklarer så fremstilles huset nesten som et museum hvor Esmail åpenbart føler seg utilpass.

En evigvarende film
På fredag, 5. Oktober, treffer Sjarmøren det norske kinolerretet. Det er en film som passer inn flere enn èn sjanger. Om du liker thriller, kjærlighet eller bare vil se en historie om et menneske som tør å ta sjanser, er Sjarmøren definitivt noe du bør få med deg.

“De beste filmene jeg ser er de som fortsetter i hodet ditt etter rulleteksten. Filmer som aldri tar slutt. Jeg håper det er det man tar med seg. I slutten, når man har sett alt, siden slutten er en veldig stor del av filmen, så får man en følelse av at verden ikke er så svart og hvit. Om man ser en flyktning så er det mer enn bare en flyktning. En film skal si mange ting. Hvis en film bare skal formidle en ting så kjenner jeg meg litt manipulert. Det er en god ting at en film sier mange ting.”

Headerfoto: Mer Film

Syntes du filmen virket spennende? Da har du mulighet til å vinne kinobilletter til premieren 5. Oktober!
Onsdag 3. Oktober, kl. 9-10. Skumma Kultur gir èn heldig lytter to kinobilletter
Torsdag 4. Oktober, kl 10-12. Nova Noir kårer to vinnere som får hvert sitt par med premiereplasser
Om du vil høre med om filmen kommer Nova Noir til å anmelde den i sin helhet under samme sending