A24 / Apple TV+

Sofia Coppola er bedre enn "On the Rocks"

Sofia Coppolas syvende spillefilm både handler om og føles som en identitetskrise. Hva skjer med Coppola?

I "On the Rocks", Sofia Coppolas nyeste spillefilm, møter vi Laura (Rashida Jones) som bor med mannen Dean (Marlon Wayans) og deres to barn i en lekker New York leilighet. Hun sliter med å skrive sin første roman, og virker misfornøyd med tilværelsen. Når hun begynner å mistenke at Dean er utro, slår hun seg sammen med den gamle playboyfaren Felix (Bill Murray) og de starter tidenes spionoppdrag for å ta Dean på fersken.

«On the Rocks» handler først og fremst om et far-datter-forhold. Derfor blir historielinjen om det døende ekteskapet fort en distraksjon, som enten burde tatt større eller mindre plass i historien. Disse to linjene krangler om oppmerksomheten gjennom filmen, og gjør at seeren ikke blir ordentlig investert i noen av dem.

Forholdet til Dean tar mye plass i handlingen og dialogen, uten at vi egentlig bryr oss om ekteskapet. Alt seeren vil vite er om Dean er utro eller ikke. Man får heller ikke følelsen av at Laura er ordentlig lei seg for at Dean kanskje er utro, eller at hun egentlig er investert i ekteskapet selv. Dette gjør situasjonen mindre sår, og hindrer noen av scenene som skal være emosjonelle. Et eksempel på dette er en scene midt i filmen hvor Laura og faren Felix drar på en bar, og Laura begynner å gråte. En scene som skal ha en stor emosjonell betydning blir overfladisk fordi seeren ikke er investert, og man tenker mer på den kule tapeten og Felix som sjekker opp damer - enn Lauras kjærlighetssorg.


Foto: A24 / Apple TV+

Det er Laura og faren Felix vi bryr oss om, men her får vi ikke være lenge nok i de såre øyeblikkene. Til gjengjeld får vi en perlerad av herlige Bill Murray-øyeblikk, hvor han virkelig skinner. Det er ingen tvil om at det er Bill Murray som bærer denne filmen, og han gjør en strålende jobb. Spesielt en «Lost In Translation»-esque scene hvor han får synge (hurra), fungerer som det skal. Likevel lar filmen oss akkurat ikke komme ordentlig i dybden, til det såre og vonde som ligger hos en datter som føler at faren sviktet henne i oppveksten.

I kjent Coppola stil er det et par komplementærscener som bare lar deg puste og være med karakterene. Den maler et nostalgisk gullalder-lignende bilde av New York, som gir følelsen av å reise i tid. Men det modernistiske, drømmende og stemningsfulle som man blant annet kan se i «Lost in Translation» og «Marie Antoinette», finnes ikke i denne filmen. Det er synd, for «On the rocks» er en film som virkelig ville ha kledd stilen Coppola er kjent for. Istedenfor å gå i dybden på det overfladiske, går hun overfladisk i dybden.

For her ligger ikke meningen i det usagte, slik Coppola gjentatte ganger har perfeksjonert i sine tidligere verk. Meningen blir ropt ut av karakterene i scener som mangler den emosjonelle slagkraften de trenger, med gjenkjennelige og klisjepregede virkemidler, og en formel som føles «mainstream» og Hollywood for Coppola å være. Oppgjøret mellom Felix og Laura er en eksplosjon av et antiklimaks. Laura sin identitetskrise føles ikke løst, selv om filmen prøver å si at den er det. Det er en film som bygger opp til en konklusjon du aldri får. Den vet ikke helt hva den vil si, på samme måte som Coppola ikke helt vet hva hun vil fortelle. Men bøtter med sjarm og hygge får vi.


Sofia Coppola og Bill Murray på sett. Foto: A24 / Apple TV+

Misforstå meg rett, «On the Rocks» er virkelig ikke en dårlig film. Den har haugevis av søte, morsomme øyeblikk og gode skuespillerprestasjoner. Jeg lo masse. Om denne vinner en Oscar blir jeg ikke sint, lista ligger ganske lavt fra før, og Coppola fortjener en for sine tidligere verk uansett. Se den på kino, ta med en venn og kos deg. Det er bare at når det er Sofia fuckings Coppola, geniet, kronen i Coppola-dynastiet, kvinnen bak mesterverk, ja den Sofia Coppola, som står bak denne filmen… Da er det lov å si at man er litt skuffa.

Konklusjon: «On the Rocks» er en søt og deilig paraplydrink, men Sofia Coppola er et fullt barskap.

KARAKTER: 6/10