ANMELDELSE: Et album som spiller i takt med våren

Ønsker du å manifestere deg lykkelig? I lokalbutikken på Horten kan du finne det nye albumet av det-talte-ord og technoduoen Fredrik Høyer og Bendik Baksaas. Hva koblingen mellom Horten og affirmerende beats er ukjent, men vi lytter.

Anmeldelse: Kristin Knutsen

Sist uke hadde Skumma Kultur besøk av den slam poetiske techno duoen Fredrik Høyer og Bendik Baksaas for en prat om deres nye album. Duoen ønsker å dyppe tærne i popvannet uten å miste eget særpreg til det komersielle maskineriet.

Hør episoden her!

Fredag sist uke slapp de det nye albumet "Hortensia! Lenge sia!", som er et skritt bort fra selvrealiseringsprosjektet “Til alt Ute: Måne & Sol”.

Høyers Afirmasjonsguide 101

Tidligere har musikken deres vært inspirert fra tanker som holder deg våken om nettene. Eksempel? Tilby sjefen med uhell et trekk fra en el-cannabis sigg. Etter en sånn hendelse forstår man et behov for å dyrke nyreligiøsiteten. Fredrik Høyer skaper noe helt spesielt med å rive seg løs fra sitt indre engstelige tankevrimmel, lukke øya og ta innover seg verden som en stor harmonisk enhet (joda, noe flåsete høres det ut også).

Låta “1111” er Høyers Afirmasjonsguide 101 til lytteren. Jeg kan allerede se for meg sangen spille i bakgrunnen av instastoryen til en ny-opplyst influenser, i det hen knipser et bilde av “The Power of Now”, med en grønn matcha-latte tilfeldig plassert i bakgrunnen. Baksaas smilende modulesynth, i kombinasjon med slam poetens kjærlighetserklæring til livet, har en absolutt konverteringskraft. Euforien som oppstår i krysningspunktet mellom pop og slam-techno, der Høyers affirmerende-enderim og Baksaas upbeat instrumental spiller hverandre så forbanna gode, gjør låta til noe helt unikt på albumet.

Mediterende Headspace-toner

Slampoeter er ikke kjent for å være villige til å dele rampelyset med noe annet en sine egen absurde tankerekker. Høyer har derimot tatt et skritt tilbake og gitt rom for at Baksaas kan ta oss med inn i Horten sias florerende techno-jungle. Med sin myke pjuske-synth på låta “(hvilen)”, vugger DJen lytteren inn i en søvnaktig transe. Et stykke inn i låta venter jeg i spenning på om det vil dukke opp en hviskende stemme som ber meg trekke pusten dypt inn i lungene, samtidig som jeg skal se for meg en seilbåt gynge på vannoverflaten. Låta er som dratt rett ut fra et av de tre meditasjonsalbumene til Sufjan Stevens, og føyer seg lett inn i kategorien “ Låter du også finner på Headspace-appen".

Du blir ikke helt i egen by

Plata til duoen er både mixet og produsert av Doglover 95, som også er feature på låta "i egen by". Doglover 95 drar oss tilbake til dalen av engstelige enderim og rytmer vi kjenner fra Baksaas og Høyer tidligere album “Til alt ute: Måne”. Doglover 95 og Høyers melankolske historiefortelling kan dytte selv den mest robuste lytter ut i en eksistensiell/selvinnsikts/helvettes-krise. Jeg hater deres påtvunge "shadow work"…men er svak for de deilige tonene.

Spiller i takt med våren

Baksaas + Høyer har gitt oss et album som spiller i takt med våren, sola som står høyere på himmelen og kvelder som blir lengre. Det er enkelt, deilig og… ja… til en viss grad forplantet de positive affirmasjonene seg hos meg også. Det er noe særegent med “Hortensia! Lenge Sia!". Albumet dyrker følelsen av de kveldene man helt glemmer tiden og er så forbanna lykkelig . Ja okay, DET var små kleint, der takker jeg for meg. Og takk til Baksaas + Høyer, dette var vakkert!