På byen etter #metoo-kampanjen

Metoo-kampanjen har avdekket seksuell trakassering innenfor kultur, idrett, politikk og i arbeidslivet, men hvordan er forholdene på utesteder i Oslo?

Selv om seksuell trakassering er ulovlig og straffbart opplever noen uønsket oppmerksomhet når de er på byen. På utestedet Tijuana er det delte meninger om det har vært en holdningsendring på byen etter kampanjen.

– Det var en fyr som slo meg på rumpa, også snudde jeg meg, også sier han «haha hashtag metoo», forteller en av gjestene, Vilde Kråkenes.

Hun sier at hun ikke har merket noe endring på utesteder.

Den frivillige organisasjonen Natteravnene jobber med å holde Oslos gater trygt på kveldstid. Generalsekretær i organisasjonen, Lars Norbom, sier at de har sett en endring i folks oppførsel i lang tid, men at det nok vil bli enda større endringer etter kampanjen.

– Vårt budskap er at det ikke holder å bare rope på mer politi og myndigheter, man må også se seg selv i speilet og se hva man selv kan bidra med i forhold til økt trygghet i samfunnet, sier han.

En av de som bruker mye tid på et av Oslos mange utesteder er daglig leder ved Glød, Kjetil Aune. Han har jobbet i utelivsbransjen i over 20 år, og forteller at det har vært en naturlig holdningsendring lenge før metoo-kampanjen.

– Det har vært en bransje som de siste tiårene har hatt en automatisk bedring på dette området uansett, sier han.

Allikevel mener han at kampanjen har noen negative sider.

– Jeg føler at folk tenker seg mer om i forhold til hva de kan si og gjøre på den litt negative måten også. At folk er litt redd for hva de sier og gjør i samfunnet, sier han.

Tilbake på utestedet Tijuana sier en venninnegjeng at de syns kampanjen har vært et godt initiativ, men de syns det er dumt at folk ikke vet hvordan de skal si ifra om seksuell trakassering på utestedene.

Hør reportasjen her:

Toppfoto: Aksel Korneliussen