Foto: Kristin Knutsen

Pull up to festivalsommeren, baby

Juni måned betyr et noe varierende sommervær, snart fellesferie, og ikke minst at festivalsommeren er i gang. Skumma Kultur skal de kommende ukene ta turen innom både danske og norske festivaler, i håp om å kompensere for over to år med stillstand.

Mange velger trolig sommeren 2022 som året de skal kompensere for tapte Sydenferier, men i Skumma Kultur har vi siden pandemien gjorde sitt inntog ventet med iver på både nasjonale og internasjonale musikkfestivaler. Denne sommeren skal vi derfor ta turen til så mange festivaler som mulig, i håp om å bli eminente festivaleksperter. Bøtteballetten starter som seg hør og bør i Radio Novas hjemby, med Piknik i Parken. Etter første dag i Sofienbergparken kjenner vi allerede på følelsen vi så lenge har lengtet etter, med ingen ringere enn Grace Jones som første konsert.

En ikonisk åpning
Innledningsvis sier Grace Jones at "all of you will be singing and my ass will be on the floor", og hun holder det hun lover - bokstavelig talt. Den ikoniske artisten samler både de unge og hippe festivalgjengerne som har vokst opp med fortellingen om Studio 54-legenden som har blitt et unektelig ikon, og 40 år gamle menn som trolig hadde plakat av Jones på gutterommet da hun var Bond-pike. 74-åringen åpner det hele med Iggy Pop sin låt "Nightclubbing", og allerede fra start har hun publikum med seg på laget.


Foto: Kristin Knutsen

Det ligger mer til Grace Jones sin ikonstatus enn vokalprestasjoner, men selv 44 år etter hennes første studioalbum byr hun på stødige låtfremførelser. Med sin karakteristiske og monotone snakke-sang fremfører hun et utvalg egne klassikere og coverlåter, og dynamikken i showet opprettholdes av hyppige klesskift. Jones er uten tvil en performer, og det er intet annet enn fascinerende å være vitne til en artist som etter så mange år har bevart sitt egenartede kunstneriske uttrykk. "Sånn vil jeg bli når jeg blir 70 år", sier den godt voksne mannen foran oss, og vi sier oss enige.

Noe oppstykket
Til tross for at Grace Jones sin tilstedeværelse i seg selv gjør torsdagsbilletten verdt pengene, fremkommer opptredenen tidvis oppstykket og delt. Akkompagnert av et mer enn kompetent band, skulle man tro at overgangene kunne blitt gjennomført noe mer sømløst. Etter hver låt holder Jones publikum på kroken ved å prate om Jesus-juice og å simulere orgasmelyder ved klesskift; overganger som trolig ville profittert på at bandet hadde koblet seg mer på. I stedet virker bandet relativt klare for å dra hjem, og synes tidvis lei av navnet som står i store bokstaver på PiP-plakatens torsdagsprogram.


Foto: Kristin Knutsen

Et gledelig gjensyn
Grace Jones sin åpning av Sophie-scenen symboliserer at vi endelig er tilbake til normalen, etter en tid preget av usikkerhet rundt booking av internasjonale artister. Selv etter kulturlivets gjenåpning i vår har konsertscenene primært vært gjestet av norske artister, og tanken på at vi gjennom sommeren skal fortsette å se både gamle og nye favoritter gleder. Dersom Piknik i Parken er toneangivende for kvaliteten på festivalsommeren for øvrig, har vi alle mye godt i vente.