Som Bjørn Eidsvåg er Anna of The North en kløpper på allsangens Shalala

“Er det ikke herlig med dagsfylla?” roper Anna Lotterud fra scenen. Bedre kjent som Anna of The North har den alternative norske popprinsessen sikret seg en plass klokken 14:30 på lørdagens Piknik i Parken. Skumma Kultur sto opp med fuglene for å oppsummerer og anmelde konsertene og stemning i parken.

Som i Aesop's fabler byr været opp til både vind og sol. Jakkene går av og på i løpet av festivalen, men stemningen uteblir ikke. Selv med en god regnskur under torsdagens Røyksopp-konsert henger publikum med. Det gjør de også på lørdagen under fyllesykens verste fiende: stekende sol. Det noe reduserte publikummet byr til nøds på en liten svai under konserten når hun triller ut med noen shalala og oh-oh-ohs. Som i et parforhold som går surt og tar slutt vil jeg påpeke at det ikke var hun som var problemet: det var oss.

Kosetrusler

Anna sender ikke bare en, men flere vennlige trusler til crowden om at det er på tide å få seg opp fra sine respektive pikniktepper for å danse og synge til hennes nye låt Meteorite. Sangen er en pop-polert sommerbanger, som tydelig skiller seg fra hennes tidligere mer alternative uttrykk. På låta har hun med seg ingen andre enn Gus Dapperton, kjent fra sommerslagere Prune, You Talk Funny. Meteorites plystrende start og fengende beat, kan minne om Matomas glemte sommerklassiker fra 2016, nemlig Angry Bird soundtracket Wonderful Life (Mi Oh My). Småklein og leken panfløyte fenger derimot like bra for Anna of The Norths Meteorite, slik det gjorde på Matomas Angrybird sountrack for seks år siden.

Allsang, på sallsang, på allsang

Som Bjørn Eidsvåg er Anna of the North en kløpper på Shalala. Lotterud prøver igjen å by opp til allsang med låta hennes My Love fra 2019 albumet Dream Girl. Det er ikke til å stikke under en stol at Shalalaens kjente toner ruller lett av tungen til publikumets godt voksne garde, som vel å merke fornøyd og glad. Anna introduserer noen trinn til teksten “I can feel you here, feel you there, feel you rock baby…” som er såpass simple at hele det demografiske spekteret på PiP kan slenge seg på. Med både shalala og et par enkle moves til publikum, krysser vi over i det som blir PiPs Allsang på grensen.

Er det noe som kjennetegner Allsang på grensen så er det jo at de beste kjendisene er barn oppe på skuldrene til foreldrene sine, hendene som veiver frem og tilbake når man synger og at låtene er hentet fra kjente og kjære familieprogrammer på tv-skjermen. Og vi er heldige, for vi møter en Anna of The North som nettopp har rørt hele den norske befolkningen på TV 2 programmet Hver gang vi møtes med hennes engelske versjon av TIX sin Shotgun.

Når Anna roper til publikum om vi er Klare for Shotgun, kan jeg umulig være den eneste som så for meg en pause på scenen der Anna setter nøkkelknippet i en kald Tuborg og bånner nedpå pilsen, men ut fra høyttalerne strømmet heller akustiske toner fra hennes versjon av den kjente og folkekjære TIX låta fra nevnt TV-program. Så ingen Tuborg, men heyy, en låt som byr på enda mer allsang, noe som ikke er en mangelvare under konserten.

Anna of The North var derimot kureringspilsen til vår siste dag på Piknik i Parken. Under konsertens siste låt Fire, var selv de mest vrange piknikteppe-sitterene kommet seg opp på bena for å synge med på det Anna beskrev som “enkel tekst å slenge seg med på for litt allsang”. Undertegnede kan kun se for seg hvordan det er å være med Anna Lotterud på Syng en fredagskveld, etter å ha opplevd et bunnsolid allsangskalas på PiP.