Langdradd fuzz-pop på John Dee

This Daze har spilt konsert i Oslo, og Skumma Kultur var selvfølgelig der for å ta tempen!

Torsdag kveld spilte This Daze konsert på John Dee. I et intervju med Skumma Kultur samme dag beskriver kvartetten musikken sin som en blanding av emo-rock og fuzz-pop, men at de for enkelhets skyld sier til bestemor at "vi spiller rockemusikk". Gutta sier selv at de har tatt mye inspirasjon fra gruppa The Strokes, noe som høres godt i vokalistens dradde og noe skranglete vokal. Publikum trenger nemlig ikke spisse ørene for å høre hvordan tekstlinjene til This Dazes A Sign, The Truth, nærmest kan legges over The Strokes’ Last Nite, uten stort kræsj.

Under konserten er det noen få publikummere som, til anmelders forskrekkelse, prøver seg på en moshpit. Det er dog ikke nok folk i lokalet til at det slår skikkelig an, men jeg ser for meg moshe-potensialet disse låtene har på en større arena med et større publikum. This Daze byr på et tempo under konserten som ikke er publikum verdig. Dette er et oss problem, ikke et This Daze problem.

På låta deres Young tenker jeg "dette var sprekt og lekent!" Jeg ser for meg at folk kan digge live-musikken til This Daze på festivaler i fremtiden. Midt i showet ryker This Daze-vokalisten gitarstrengen. Han tar dette med knusende ro, plukker opp ølflaska i stedet og fullfører sangen - et solid rockestjerne move. Det er ikke før endt sang at han annonserer at strengen har røket, og han må spørre om bergensartisten Yndling er blant publikum, og om hun har en gitar å låne ham. Det har hun heldigvis, og showet går videre.

This Daze har en deilig tidlig 2000-talls pønk-rock vibbe over seg. De leker med melodisk skranglerock og emosjonelle tekster. Dette treffer rett i anmelders indie-hjerte. Deres nyeste singel Misconception heller betydelig mot den mer sippete siden, og bassist Martin fortalte i intervju med Skumma Kultur at låta er hans favoritt å fremføre live - det la man merke til på konserten også!

Hvis du vil se This Daze live i fremtiden så spiller de på brennapalooza. i Trondheim 18. november, og Trondheim calling i februar 2023.

Toppfoto: Kristin Knutsen