Foto: Lars Opstad, Oslo World

Oslo World: festivalen hvor sjanger kommer for å sprenges

Oslo World har kommet og gått, og etter en hel uke med lørdager er det på tide å oppsummere litt av hva man kunne få med seg. Festivalen, som har som mål "å bringe verden til Oslo og Oslo til verden", har holdt på med nettopp dette siden 1994 og den 29ende utgaven var ingen skuffelse. Det ble en uke med grensesprengende musikkopplevelser fra fjernt og nær, og om du ikke fikk det med deg rapporterer heldigvis Radio Nova derfra.


Foto: Nuna Pissarra, Oslo World

Nu Genea:

Det ble full fest på Oslos musikalske ambassade Cosmopolite da de napolitanske guttene Massimo Di Lena og Lucio Aquilina, og bandet deres, spilte opp til dans en siste torsdag. Middelhavslyset strålte sterkt fra scenen og lyste opp trengende nordmenn som var samlet for å få sin dose dansbar sjangersprengende musikk. Gjengen på scenen skuffet ikke, og funkefoten fikk ben å gå på. Det ble servert deilige rytmer med inspirasjon fra disco, funk, boogie, elektronika, folk og dub, i salig samspill. De napolitanske guttene viser at det som blandes, blandes kan! Nu Geneas sjangerbredde strekker seg ut til enden av den fjerne horisont, og det er nettopp deres ukontrollerbare lekenheten med sjanger som får det til å slå gnister på scenen


Foto: Blythe Thomas

Arooj Aftab:

Det ble nærmest andakt-aktig stemning på Trekanten denne fredagen da den Brooklyn-basserte pakistanske artisten Arooj Aftab velsignet oss med sin vidunderlige vokal. Med en fersk Grammy i bagasjen (som den første pakistanske artisten noensinne) og nesten universal ros for sitt nyeste album "Vulture Prince" var det duket for en magisk aften.

Med seg på scenen hadde hun denne gangen kun sin trofaste gitarist, Gyan Riley, som er som enmannsband å regne. Allikevel kom det som en liten skuffelse etter å ha sett hennes opptredener på blant annet NPR's Tiny Desk, hvor hun har med seg et fullt band. Den minimalistiske tilgangen ga flere ganger assosiasjoner til artister som José González, som var noe annet enn forventet, men komposisjonene står godt allikevel.

Arooj har en solid tilstedeværelse på scenen, med sin selvironiske vitsing og kasting av roser. Hun publikum med seg fra start, og det kommer rosende tilrop på både norsk og urdu. Et bredt norsk publikum er samlet for å bli frelst av den musikalske opplevelsen som blir servert.


Foto: Lars Opstad, Oslo World

Fatoumata Diawara:

Festivalens siste konsert ble en storslagen en, da Fatoumata Diawara tok med seg hele sitt band (med fullt sett av både strykere og blåserrekke) opp på scenen i Operaen. Den første gangen en kvinnelig afrikansk artist har gjestet denne scenen, og for en perfekt artist å knuse glasstaket med. En malisk kvinne som retter søkelys mot kvinners vilkår i hennes hjemland, men som også har en elektrisk tilstedeværelse på scenen og ikke minst er en kløpper på gitar!

Denne konserten alene kan sies å fullbyrde festivalens mål om å introdusere ikke-vestlige musikere for et bredt norsk publikum. Det var fullt hus i Operaen, og et kjapt blikk utover folkemengden fra min posisjon viser at det er omtrent likevekt mellom beanier, grått hår og sjal.

Konserten får imidlertid en treig start, musikken er ikke laget for et sittende publikum og man kan merke at de på scenen ikke helt får den energien de trenger fra salen. De stive omgivelsene er trykkende, men heldigvis vet den drevne Diawara råd. Hun får etter hvert publikum til å reise seg, og forskjellen er umiddelbar! Både stemningen i publikum og på scenen bedres med det samme, og konsertens andre time blir en helt annen opplevelse enn den første.

Om det har blitt groovet så hardt innenfor disse mange marmorvegger tviler jeg på.

En nydelig uke har det vært, og jeg gleder meg allerede til neste november hvor det til og med skal markeres 30-årsjubileum! Hold deg oppdatert på Oslo World sine hjemmesider, eller her på Radio Nova. Mer dekning av festivalen, og alt annet av kultur som foregår i Oslo, får du ved å høre på Skumma Kultur, hver dag fra 9-10 eller i din foretrukne podkast-app når som helst.