Foto: Sony Interactive Entertainment

Aldri før har et spill fylt meg med så mye glede

Snålt Snop og Spill Anmelder: Astrobot

Orker du ikke lese? Hør hele anmeldelsen her

Tekst: Stian Henriksen

I 2021 var jeg utrolig heldig og fikk tak i en PlayStation 5, dessverre var jeg fattig student, så spill til min nye konsoll hadde jeg ikke råd til med det første. Men dette viste seg å ikke være noe problem, for da jeg bootet opp Playstationet for første gang ble jeg introdusert til Astro’s Playroom.

Astro’s Playroom kommer installert gratis på alle Playstation 5 konsoller, og er egentlig en tech demo for den nye DualSense kontrolleren, men det stoppet ikke teamet til Asobi fra å lage mitt favoritt pack-in game noensinne, ja jeg liker det mer en Wii Sports. I nesten fire år har jeg ventet spent på Team Asobi sitt neste spill, og da Astro Bot ble annonsert var jeg ekstremt hyped. Nå er det endelig her, men lever det opp til hypen?

En galaktisk ekspansjon

Astro Bot som spillet simpelt nok heter bygger på tech demoen “Astro’s Playroom”, alt fra det spillet er med videre, men ekspandert på en galaktisk skala. Spillet starter med Astro Bot som flyr rundt i verdensrommet i et Playstation 5 romskip, før et romvesen dukker opp og stjeler alle delene. Nå må han reise rundt i universet for å redde vennene sine og reparere romskipet deres. Med seg på ferden er et lite romskip i form av en DualSense kontroller. Ingen banebrytende historie, men den får jobben gjort.

Presentasjonen til Astro Bot derimot er intet annet enn guddommelig, det er flere titals baner å velge mellom alle med sine unike gimmiker, visuelle stil og musikk. Allerede i det første levelet jeg spilte tok jeg meg selv i å sitte der med et gigantisk glis om munnen. Fargene popper, og alt av omgivelser føles skreddersydd til å sjarmere deg! Selv fiendene har ofte på seg forskjellige antrekk som matcher settingen til levelene. Grafikken er noe av det beste jeg har sett, og alt er animert med et imponerende lag med detaljer. Et fint eksempel er hvordan alle fiendene i spillet har sin egen lille unike seiers animasjon om de skulle klare å drepe deg. en artig detalj som gjør nederlaget litt søtere.


Hele universet blir din lekeplass når Astro Bot entrer DualSense romskipet sitt. Foto: Sony Interactive Entertainment

Så å si perfekt

Astro Bot’s gameplay loop er så å si perfekt! Du drar til forskjellige galakser og velger hvilke leveler du vil spille. Hvert level er fylt med platforming challenges av variert vanskelighetsgrad, og forskjellige collectibles du må samle på, for å kunne låse opp andre baner og til slutt ta den galaksen sin boss. Astro bot er utstyrt med et hopp, noen lasere under bena som lar han seile gjennom lufta i noen sekunder, også kan han slå. I tillegg har mange av levelene forskjellige permanente abilities Astro Bot kan dra nytte av.

Alt fra å bli til en ball, stoppe tid og la deg fyke til værs med en hønerakett. Alle disse abilitisene er utrolig artige å leke rundt med, og endrer drastisk på hvordan du samhandler med leveldesignet.

Levelene byr også på stor variasjon når det kommer til farer og selv etter ti timer møtte jeg fortsatt på nye fiender. Det finnes heller ingen universal måte å ta ut alle fiendene på, noe som byr på en fin utfordring. Bossene har jeg hatt det veldig gøy med. Spillet byr på mange forskjellige bossfights, som alle krever forskjellige strategier og abilities for å overvinne de.

Et gameplay uten like

Astro bot er et 3d plattformspill, og platformingen her er vanvittig moro. Å kontrollere Astro føles ekstremt responsivt ut, og bruken av DualSense-kontrolleren gir gameplayet en unik taktil følelse som virkelig må oppleves. Dette er uten tvil det spillet best tar i bruk både kontrollerens haptic feedback og de adaptive triggerne, så du føler alle aspektene av omgivelsene du utforsker.

Min eneste klage når det kommer til gameplayet er at jeg skulle ønske at Astro Bot hadde mulighet for litt mere akrobatikk, hoppe langt uten laserne, gjøre forskjellige saltoer for eksempel. Men denne klagen forsvinner fort når de forskjellige abillitisene blir kasta inn i miksen.


Det både ser og føles helt utrolig ut når du tar kontrollen over Playstations nye maskott. Foto: Sony Interactive Entertainment

Fult av sjarm, detaljer og variasjon

Men hva er sylskarpe og taktile kontrollere i en 3D-platformer uten bra level design. Det har jeg ikke svaret på, fordi Astro Bot’s level design er noe av det beste jeg har vært borti i en 3D-platformer. Alle banene oser av sjarm og detaljer. Fra start til slutt byr de på artig platforming. Levelene er verken for lange eller for korte, noe som gjør det lett å gå tilbake å spille banene på nytt og på nytt. Noe spillet også oppfordrer til om du vil finne alle de forskjellige collectibelsene.

Variasjon er selve nøkkelordet her. Astro Bots forskjellige baner føles alle unike med alt fra piratbukter, rapende tre, krystallhuler, byggeplasser, verdensrommet, arabiske ørkener, azteker templer og så mange flere stiler møter du på. Og selv når baner bruker samme tema, så har de gjerne med seg en ny tvist, som gjør at de skiller seg fra hverandre. Noen baner er linjere der du går fra punkt a til b, og noen er mer åpne der du får et stort område og utforske med forskjellige utfordringer som til slutt åpner opp målet ditt.

Vanskelighet for enhver smak

Astro Bot har også truffet midt i blinken når det kommer til vanskelighetsgrad. Jeg følte aldri at de vanlige banene var en utfordring, men allikevel endte jeg opp med å dø oftere enn forventet. Astro Bot tåler ingenting, så ett hit er nok til å dø, men spillet er generøs med checkpoints.

Alikevel byr spillet på en tilfredstillende utfording i form av smart leveldesign, der bare det å finne veien til mål er en artig og kreativ reise som fyller deg med dopamin. Og skulle du ønske noe vanskligere byr Astro Bot på forskjellige challenge levels, som er unike baner som virkelig kommer til å teste ferdighetene dine. Her er det noe for alle.


Det blir til og med bittelitt skummelt for lille Astro. Foto: Sony Interactive Entertainment

Fylt til randen av moro

Krydret rundt i alle levelene er Astro Bots tre collectibles: puslespillbiter, ormehull og kameos! Ormehull er de vanskeligste å finne, og låser opp en rekke bonusbaner. Så har du puslespillbitene og kameosene.

Kameos har brått blitt en av mine favoritt ting å samle på i et spill, overalt i de forskjellige banene kan du finne Astro bots som cosplayer som forskjellige andre spillkarakterer. Disse dukket opp i Astro’s playroom også, men denne gangen er det ENDA FLER å finne, og veldig mange av de er jeg overasket over at de fikk rettighetene til i det hele tatt. Flere ganger har jeg sittet og storkost meg med å finne en karakter jeg aldri trodde skulle dukke opp i dette spillet.

Alle disse karakterene finner man også i hubverdenen etter du har funnet de. Hubverdenen er et område du vil returnere tilbake til flere ganger gjennom eventyret ditt. Her finner du PlayStation romskipet, og alle kameosene du har funnet så langt. Puslespillbitene du finner vil rundt om i spillet, bidrar til å bygge forskjellige ting her, som for eksempel en garasje som lar deg endre lakken til DualSense-romskipet, eller en garderobe som lar deg kle ut Astro bot.

Alle kameosene går hånd i hånd med de utallige detaljene som er å finne i ethvert level. Her er det tydelig at det er lagt mye kjærlighet i arbeidet. Jeg ønsker ikke å røpe for mye av detaljene, ettersom at mye av spillgleden i Astro Bot er å finne disse tingene selv.


Ser det litt kjent ut? Foto: Sony Interactive Entertainment

Unngår fellene

Musikken må også nevnes. Gjør klar spillelista di, for musikken til Astro Bot er eksepsjonell. Kenneth Young har prestert å lage ett av mine favoritt spillsoundtracks. Jeg har ikke nok fingre til å telle antall ganger jeg ble stående stille i et level, bare så jeg kunne høre på musikken. Det er lett for platformere å ty til generisk musikk når du drar til kjente steder som ørkener, vulkaner og skoger, men her klarer Kenneth å leke med forventningene dine, og levere et soundtrack som klebrer seg til hjernen.

En perfekt 30-års feiring

Aldri før har et spill fylt meg med så mye glede som Astro Bot. Fra start til slutt satt jeg med et gigantisk smil om munnen. Dette er en 3D platformer du sent vil glemme. Fingrene mine klør etter å spille mer, så jeg kan finne resten av bonusbanene.
Astro Bot er et sjeldent spill, et resultat av kjærlighet og ren destilert fryd. Jeg kan ikke seg for meg en bedre 30-års feiring for PlayStation. Astro Bot har trollbundet meg med sin sjarm, og stikker av med hele 100 av 100 troikabarer. Har du en PlayStation, har du ingen grunn til å ikke skaffe deg Astro Bot.