Foto: Kristin Knutsen

En solid første dag på Roskilde

Etter en dag med stekende sol, pøsregn, lyn og torden, har vi fått en passende velkomst til Roskilde. Vi har selvsagt også tatt turen innom de første Roskildekonsertene på tre år, og har allerede etter første dag fått smaken på det gode liv.

Daufødt
Ukas konsertmaraton startet med intet mindre enn det norske bandet Daufødt, og de leverer så absolutt til forventningene. Det er ikke lenge siden vi i Radio Nova selv fikk gleden av å få besøk av gjengen, og det er tydelig at festivalgjengerne deler vår entusiasme. Tre minutter inn i konserten løper en mann ut av publikum med neseblod - et representativt bilde på hvordan det går for seg når låter som "1000 Island" setter fyr på Rising-scenen.

Man må ikke være punkrockentusiast for å kjenne på den gode stemningen, ettersom konserten byr på både moshpits, stagedive og fete soloer hvor publikum danser med. Idet vokalist Annika veiver prideflagget fra scenen treffes trolig særlig de norske publikummerne, og det er vanskelig å ikke bli rørt, til tross for at det musikalske bakteppet er relativt hardt og rått. Alt i alt er det som vanlig godt å være norsk i Danmark - spesielt når Daufødt spiller konsert.

Anmeldelse: Veslemøy Fossdal


Foto: Veslemøy Fossdal

Rigmor
Hva finner du i krysningspunktet mellom King Krule og Pompoko? Jo, der er danske Rigmor. Gitarist i Rigmor, Oliver Stewart, har funnet sitt uttrykk i King Krule's deppa gitar-riff. På konsertens første låt Trær, var det like før han sklei over i Krules låt Out Getting Ribs. Sammensetningen av den upolerte melankolske lyden til Stewarts gitar, sammen med den forsiktige pop-vokalen til vokalist Sarah Wichmann, som minner om danske Katinka Bjerregaard, gjør det danske bandet til noe eget og verd å følge med på videre.

Anmeldelse: Kristin Knutsen


Foto: Kristin Knutsen

eee gee
I Skumma Kultur har vi ikke lagt skjul på vår forkjærlighet for danske eee gee, etter hun tidlig i vår figurerte på A-lista. Å trosse regn, lyn og torden for å se konserten var med andre ord en selvfølgelighet, og om dette var vi åpenbart ikke alene.

eee gee er et relativt nytt artistnavn, men til tross for at hun slapp debutalbumet sitt for mindre enn et halvt år siden, oppleves hun på scenen som en etablert og trygg artist. I likhet med albumet er det hele velprodusert, og fremførelsen komplementeres av bandet som har god dynamikk med både hverandre og vokalist Emma Grankvist. I møte med nyetablerte artistnavn er det fort gjort å trekke paralleller til kjente navn som vedkommende gir assosiasjoner til, enten i musikalsk uttrykk eller fremtoning på scenen, men her er det åpenbart en artist som tidlig i karrieren har funnet sin egen sound. Vi kan ikke si stort annet enn at det er vel verdt å få med seg eee gee når hun i høst kommer til by:Larm i Oslo, og at vi allerede gleder oss til dette!

Anmeldelse: Veslemøy Fossdal